Environmental Education for the Development of Capacities in Rural Communities of the Pico de Orizaba National Park

Authors

  • Lourdes Landero-Hernández Facultad de Biología, Universidad Veracruzana
  • María de los Ángeles Chamorro-Zarate Facultad de Biología, Universidad Veracruzana
  • Nancy Domínguez-González Facultad de Biología, Universidad Veracruzana
  • Rodolfo Viveros-Contreras Facultad de Biología, Universidad Veracruzana
  • Venancio Narave-Flores Facultad de Biología, Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v7i2.36

Keywords:

protected natural area, environmental services, conservation, biodiversity

Abstract

The Natural Protected Area Pico de Orizaba National Park, has an area of 19,750 ha, is the mountain with the highest altitude in Mexico with 5,636 msnm.  It provides valuable environmental services, it is an important catchment area for the recharge of aquifers, it maintains the hydrological surface nertwork of several basins, supplying water to more tan one million people, also protecting them against extreme climatic phenomena. Conserve the coniferous forests and moors of height of this area, contributes to conserve the only glacier present in the mountain. Despite being important for the services it provides, it currently faces different environmental problems (wildlife hunting, logging and forest fires, to name a few), which undermine the conservation actions implemented. The loss of biodiversity due mainly to the activities carried out by the rural communities with a high degree of marginalization that are adjacent, have affected species of great importance. In the present work, different environmental education tools were applied such as: training, project management, linkage with other sectors and with other communities, strengthenning conservations actions. The tools were implemented in two communities: Puerto Nacional in the municipality of Tlachichuca in the state of Puebla and Rancho Nuevo in the municipality of La Perla in the state of Veracruz. The capacity development of the communities was fostered, through the appliction of five trainings addressing different topics and the creation of working groups giving guidelines to work alternatives that allow the conservation of the biological doversity of the park.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beck, U., 1998. La Sociedad del Riesgo: Hacia una nueva modernidad. Edición en Castellano. Ediciones Paidós Ibérica, S.A., ISBN: 84-493-0406-7. Santa Perpétua de Mogoda, Barcelona, España.

Canales-Cerón, M., 2006. Metodologías de la investigación social. Santiago, LOM Ediciones.

Comisión Nacional para el Conocimiento y Uso de la Biodiversidad, 2017. La Integración de la Biodiversidad para el Bienestar. CONABIO. Revista Biodiversitas Núm.131 Marzo-Abril, 2017, ISSN: 1870-1760, México, D.F.

Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas (CONANP), 2011. Parque Nacional Pico de Orizaba, Dirección de la Región Planicie Costera y Golfo de México. http://regiongolfodemexico.conanp.gob. mx/pico_orizaba.php.

Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas (CONANP), 2015. “Conservación de los Mamíferos del Parque Nacional Pico de Orizaba”. Informe técnico. Programa de Especies en Riesgo (PROCER), Parque Nacional Pico de Orizaba, México.

Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas (CONANP), 2015. “Monitoreo y Conservación de Especies”. Informe técnico. Programa de Conservación Para el Desarrollo Sostenible (PROCODES), Parque Nacional Pico de Orizaba, Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas, Atotonilco, Calcahualco, Veracruz, México.

Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas (CONANP), 2016. “Capacitación: Conocimiento y Aplicación de Herramientas y Metodologías para el Monitoreo de Mamíferos Terrestres en el Parque Nacional Pico de Orizaba”. Informe técnico. PROMANP- Componente Vigilancia Comunitaria, Parque Nacional Pico de Orizaba, México.

CNUMAD, 1992. Conferencia de las Naciones Unidas Sobre Medio Ambiente y Desarrollo, Antecedentes Históricos, Capítulo 4, p. 25-46.

Geilfus, F., 2002. 80 Herramientas para el Desarrollo Participativo: diagnóstico, planificación, monitoreo y evaluación. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). ISBN13: 99923-7727-5, San José, Costa Rica.

Leff, E., 2004. Racionalidad Ambiental, la reapropiación social de la naturaleza, Ed. Siglo XXI, México, p. 244.

Novo-Villaverde, M., 2011. La Educación Ambiental en Tiempos de Crisis. Trasatlántica de Educación. , ISSN 1870-6428, Nº. 9, p. 7-14.

Red de Autores Ambientales, 2004. “Sensibilización Ambiental”. Boletín Informativo. Recuperado el 13 de Octubre de 2016 en: http://www.magrama.gob.es/es/calidad-y-evaluaciónambiental/temas/red-de- autoridades-ambientales-raa-/boletinsenssib_tcm7-15079.pdf

Robertson, R., 1998. Identidad nacional y globalización: falacias contemporáneas. Revista Mexicana de Sociología. Instituto de Investigaciones Sociales. Universidad Nacional Autónoma de México. Vol. 60, núm. 1, p. 3-19. https://doi.org/10.2307/3541253

Weber, M., 1975. Economía y Sociedad, Fondo de Cultura Económica, Tomo I, México, 1975, Pp. 36.

Published

2019-12-31

How to Cite

Landero-Hernández, L., Chamorro-Zarate, M. de los Ángeles, Domínguez-González, N., Viveros-Contreras, R., & Narave-Flores, V. (2019). Environmental Education for the Development of Capacities in Rural Communities of the Pico de Orizaba National Park. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 7(2), 90–97. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v7i2.36

Issue

Section

Original Research Papers