Causes of failure in students of a faculty of the University of Veracruzana

Authors

  • Maricela Ingrid Abad García Facultad de Enfermería de la Universidad Veracruzana
  • Karla Amelia Castro Hernández Facultad de Enfermería de la Universidad Veracruzana
  • María Lucas Sebastián Facultad de Enfermería de la Universidad Veracruzana
  • Nazaria Martínez Díaz Facultad de Enfermería de la Universidad Veracruzana
  • María del Carmen Santes Bastián Facultad de Enfermería de la Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v10i2.424

Keywords:

School failure, Higher education

Abstract

Failure is defined as the inability of a student to obtain a minimum grade necessary to pass an evaluation or a specific academic period. Higher education schools have a high failure rate, which highlights a problem of educational quality. Objective: To identify the causes of failure of the students in a Faculty of Mechanical and Electrical Engineering, of the Veracruzana University, in the period of February-June 2022. Methodology: Non-experimental, descriptive, cross-sectional quantitative study, with non-probabilistic sampling for convenience, with 78 participants. The instrument causes of failure in university students was applied with 24 items divided into three dimensions: factors inherent to the student, the teacher and the socioeconomic level. Results: the average age was 20 years, predominating the sex of men. 72% responded that they failed due to the poor organization of their study time, 51% mentioned that it was because the teaching-learning methods are not varied, 44% attributed it to working to pay for their studies and/or support their family. Conclusions: The causes of failure of the students of the Faculty of Electrical Mechanical Engineering (FIME) are for not organizing the time to study and do homework, lack of varied teaching and learning methods, work to study and support the family.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo Sánchez, M., Gamboa Araya, R. y Hidalgo Mora, R. (2020). Factores que influyen en la deserción y reprobación de estudiantes de un curso universitario de matemáticas. Uniciencia, 34(1), 219-245. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.13. DOI: https://doi.org/10.15359/ru.34-1.13

Cortes Villeda, G. E. (2017). Factores que intervienen en la reprobación de asignaturas de los estudiantes de primer año de la facultad de ingeniería y arquitectura de la universidad centroamericana josé simeón cañas. [Tesis de Posgrado, Universidad Rafael Landívar]. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2017/05/83/Cortes- Guillermo.pdf

Ley General de Salud. Diario Oficial de la Federación el 7 de febrero de 1984. Última reforma publicada DOF 16-05-2022. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf_mov/Ley_General_de_Salud.pdf

Martínez Díaz, N., Urbina Sánchez, L. E., Zepeta Hernández, D., Fernández Sánchez, H. y Del Ángel Salazar, E. M. (2017). Causas asociadas a la reprobación escolar en estudiantes de enfermería. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 5(2), 41–47. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v5i2.108 DOI: https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v5i2.108

Martínez, A., Hernández, L., Carrillo, D., Romualdo, Z., y Hernández C. (2013). Factores asociados a la reprobación estudiantil en la Universidad de la Sierra Sur, Oaxaca. Temas de Ciencia y Tecnología, 17(51), 25-33. http://www.utm.mx/edi_anteriores/temas51/T51_1Ensayo3FactAsocReprobacion.pdf

Medina, N. Fereira, J. y Marzol, R. (2018). Factores personales que inciden en el bajo rendimiento académico de los estudiantes de geometría. Telos, 20(1), 4-28. https://doi.org/10.36390/telos201.02 DOI: https://doi.org/10.36390/telos201.02

Torres Zapata, A. E., Pérez Jaimes, A. K., Lara Gamboa, C. C. y Estrada Reyes, C. U. (2022). Caracterización de los factores docentes en torno al índice de reprobación en universitarios. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24). https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1123 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1123

Torres Zapata, Á. E., Rivera Domínguez, J., Flores López, P., García Reyes, M. y Castillo Trejo, D. A. (2020). Reprobación, síntoma de deserción escolar en licenciatura en Nutrición de la Universidad Autónoma del Carmen. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.602 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.602

Published

2022-12-01

How to Cite

Abad García , M. I., Castro Hernández , K. A., Lucas Sebastián , M., Martínez Díaz, N., & Santes Bastián, M. del C. (2022). Causes of failure in students of a faculty of the University of Veracruzana. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 10(2), 52–62. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v10i2.424

Issue

Section

Original Research Papers

Most read articles by the same author(s)