Causes associated with school failure in nursing students

Authors

  • Nazaria Martínez Díaz
  • Laura Elena Urbina Sánchez
  • David Zepeta Hernández
  • Higinio Fernández Sánchez
  • Erika Mayte Del Ángel Salazar

DOI:

https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v5i2.108

Keywords:

college failure, higer education, nursing

Abstract

Background: School failure is the result of a process that stops, limits or does not accredit the progress of the student in his academic life. Student failure is a general phenomenon also known as "school failure", it’s described as the difficulty that some students have during the acquisition of knowledge, skills and aptitudes taught within the school itself, which materializes in low academic performance, student failure and in its extreme form in desertion. Aim: To identify the causes of student failure of undergraduate  nursing  students  of  the  University  of  Veracruz.  Method:  The  study  design  was quantitative, at a descriptive level, non-probabilistic sampling of 93 participants. The instrument used was “causes of student failure in college students”, which consisted of 35 items divided into three dimensions; the first attributable to students, the second to teachers and the third to the socioeconomic situation of the student. Results: The average age of participants is 22 years, mainly female participants. According to the causes attributable to students, 55% responded that they fail to organize their study time and to perform tasks when they are put under pressured. As for the causes inherent to the teacher, 46% say if to the lack of feedback, and 44% due do to the teacher-student relationship. Finally, concerning the socioeconomic dimension, 27% refer to the use of social networks as a cause of student failure, while 24% said they fail because they have to work in order to pay for their education and support their family. Conclusion: The authors conclude, the main causes of student failure among nursing students are for not being able to organize their study time, lack of teacher feedback and to have a job in order to support their family.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, E., Román, R., Cubillas, M. y Moreno, I. (2008) ¿Deserción o autoexclusión? Un análisis de las causas de abandono escolar en estudiantes de educación media superior en Sonora, México [versión electrónica]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(1). Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol10no1/contenido- abril.html

Aburto, M. (2010). Factores escolares que influyen en la reprobación. Caso facultad de bioanalisis. Disponible en:http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/39705/1/aburtoelizondo.pdf

Aguirre, M. (2014): Educación en México. Carpeta de indicadores y carpetas sociales.

Amado, M. M. G., García, V. Á., Brito, P. R. A., Sánchez, L. B. I., & Sagaste, B. C. A. (2014). Causas de reprobación en ingeniería desde la perspectiva del académico y administradores.

Carrasco, C. (2011). Factores que influyen en la reprobación en química general II en la Universidad Pedagógica Francisco Morazan. Scribd. Recuperado el 2 de Febrero de 2017, de Scribd: https://es.scribd.com/doc/74653247/Informe-Final-Investigacion-Cualitativa-sobre-la- Reprobacion-en-Quimica-General-II-en-la-UPNFM-Honduras-2011

Figueroa, C. (2004). Sistema de evaluaciones académicas (1ª.Ed.). El Salvador Universitaria. Revista Iberoamericana par la investigación y el desarrollo educativo ISSN 2007/7467

Flores, S., Camacho, A. y Ontiveros, R. (2013) Análisis estadístico de las causas de reprobación desde la perspectiva del alumno de Ingeniería del Instituto Tecnológico de Chihuahua. Disponible en www.chi.itesm.mx/investigacion/wp- content/uploads/2013/11/EDU42.

INNE. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. 2008 Panorama Educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Disponible en: http://www.inee. edu.mx/index.php/publicaciones/informesin stitucionales/panorama-educativo/3742.

Llanes-Castillo, A, Cervantes-López, M.J., Peña- Maldonado, A. A. y Saldívar- González, A. H. (2013) Factores asociados a la reprobación de los estudiantes de la Licenciatura de Médico Cirujano. Disponible en: http://132.248.9.34/hevila/RevistadelaEscue ladeMedicinaDrJoseSierraFloresdelaUniver sidaddelNoreste/2013/vol27/no1/5.pdf

Márquez, L.R. (2007). Las políticas públicas en relación a la reprobación escolar en la educación media superior: el caso de los subsistemas descentralizados de San Luis Potosí. Tesis, Maestría en Políticas Públicas Comparadas, FLACSO México, México.

Martinez, A. (2013). Factores asociados a la reprobacion estudiantil en la sierra Sur Oaxaca. Oaxca, Mexico.

Martínez, M. (2010). Análisis multirreferencial del fenómeno de la reprobación en estudiantes universitarios mexicanos. Disponible en http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1413-85571998000200010

Nava Bustos G (2007) Factores de reprobación en los alumnos del Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo. Universidad de Guadalajara

Saucedo M. (2016) Investigación de las causas principales de reprobación de los alumnos de Gestión empresarial en el año 2015. Universidad Autónoma del Carmen

Published

2017-12-31

How to Cite

Martínez Díaz, N. ., Urbina Sánchez, L. E. ., Zepeta Hernández, D. ., Fernández Sánchez, H. ., & Del Ángel Salazar, E. M. . (2017). Causes associated with school failure in nursing students. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 5(2), 41–47. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v5i2.108

Issue

Section

Original Research Papers

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)