Coping with family separation in foreign university students
DOI:
https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v6i2.146Keywords:
coping, grief, adaptation, nursing student, separationAbstract
In the process of adapting to college life, the social, cultural and academic fields are compromised where the student will be involved in affective, behavioral and cognitive changes; Therefore, factors such as social support, life events, the successful resolution of practical problems in the new culture and interaction with it, are elements that come into play in students to cope with problems. Aim: Determine coping strategies and social adaptation of nursing students who emigrated from their place of origin to settle in another region. Method: Quantitative study, non-experimental, cross-sectional type with non-probabilistic sampling for convenience, with a 52 sample size. The Social Adjustment Scale instruments were applied with 21 items, with four response levels (0 to 3) and the Coping- Modified Strategies Scale with 69 items grouped with 12 coping strategies. Results: Regarding the coping strategies that students perceive, it was found that 32.7% occupy the solution of problems with more frequency, 50% occupy the aggressive reaction in moderate frequency. In the process of mourning for social adaptation, it was found that 57.8% of the total population is normally adapted and, on the other hand, 42.2% have moderate maladjustment. Conclusion: Coping strategies are adaptive processes that face the human being in a situation or problem, which serve to prevent, control or worsen emotional distress.
Downloads
References
Atxótegui J., (2001). "Duelo migratorio" Trab. VII Jornadas APAG. Palma de Mallorca.
Bobes. J., González. M., Bascaran. M., Coromina. A. y Adán. A., (1999). "Validación de la versión española de la escala de Adaptación Social en pacientes depresivos". Actas Esp. Psiquiatr, 27(2), 71-80
BOWLBY J., (1985). La separación afectiva. Barcelona: Paidós.
BOWLBY J., (1993). La pérdida afectiva. Tristeza y depresión. Barcelona: Paidós.
Bustos. V., (2013). "El Duelo". Asociación Mexicana de Tanatología, 5-11.
Cassaretto, Chau, Oblitas, Valdez, (2003). "Estrés y afrontamiento en estudiantes de psicología". Pontificia Universidad Católica del Perú, (2).
https://doi.org/10.18800/psico.200302.006
Castro A., Lupano M., (2001). "Adaptación social, diferencias individuales del liderazgo y la cultura organizacional percibida. Facultad de Psicología, Buenos aires, (8).
Castro Solano, A., Lupano Perugini, M., (2013). "Predictores de la adaptación sociocultural de estudiantes universitarios extranjeros en Argentina". Interdisciplinaria, 30(2), 265-281.
https://doi.org/10.16888/interd.2013.30.2.6
Chávez Becerra, M., Contreras Gutiérrez, O. Velázquez Ortiz, M., (2013). "Adaptación y pensamiento constructivo en estudiantes universitarios. Psicogente, 16(30), 311-323.
Cornejo, Marqueza, Lucero, Mariela Cristina, (2005). "Preocupaciones vitales en estudiantes universitarios relacionado con bienestar psicológico y modalidades de afrontamiento". Fundamentos en Humanidades, (VI), rescatado en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18412608> ISSN 1515-4467.
Cuadrado. D., (2010). "Las cinco etapas del cambio". Trabajo social. (7), 77-97
Defaz. C., (2016). "Análisis de las manifestaciones de la elaboración del duelo". Facultad de psicología. 18-30. ISBN: 978-607-8289-84-4
Donoso. I., (2009). "Consecuencias del desarraigo en los estudiantes universitarios migrantes de la Universidad Politécnica Salesiana". Escuela Sistemática. (2), 20-30.
Donoso. M., (2014). "Duelo Migratorio". Asociación Mexicana de Tanatología, A.C., 10-30.
García, A., Adrogué, C., Portilla, A., (2015). "Abandono de los estudios universitarios: dimensión, factores asociados y desafíos para la política pública". Revista Fuentes, 16, Junio, pp. 85-106. Rescatado en http://www.revistafuentes.es.
https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.04
González V., (2005). "El duelo migratorio". Departamento de trabajo social, Facultad de ciencias humanas (7), 77-97.
Guevara, Cárdenas, Hernández, (2017). Protocolos de investigación en enfermería, Primera Edición. Manual Moderno, México. ISBN: 978-607-448-613-1
Kübler-Ross, (2013). "El significado psicológico de las cinco fases del duelo". Psicoonlogia. (1), 109-130. ISSN: 1696-7240.
Lazarus RS, Folkman S. Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca, 1986, (Original de 1984).
Londoño, (2006). "Propiedades psicométricas y validación de la escala de estrategias de coping modificada (EEC-M) en una muestra colombiana". Universitas Psychologica, (2), 327-349, ISSN: 1657-9267.
Martínez J., (2010). "Estrategias de afrontamiento ante el estrés y rendimiento
académico en estudiantes universitarios". Cuadernos de educación y desarrollo, (18).
Martínez, Jiménez, Fernández, (2005). "Estudio sobre la escala de estilos y estrategias de afrontamiento". Universidad Nacional de Educación a Distancia, (4), ISSN: 1138-493X.
Phillips, K., (2007). Sor Callista Roy: Modelo de adaptación. En Marriner, A y Raile, M., Modelos y teorías en enfermería.
Soriano. J., (2002). "Reflexiones sobre el concepto de Afrontamiento en Psicología". Boletín de Psicología. (75), 73-85
Torres Velázquez, Laura Evelia, Rodríguez Soriano, (2006). Norma Yolanda, "Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios". Enseñanza e Investigación en Psicología,11 (julio-diciembre), rescatado en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29211204> ISSN 0185-1594.
Tosi, A., (2009). "Migrar para estudiar". Revista Catedra Paralela, (6), ISSN: 1669-8843.
Valderrama. V. y Orejuela. F., (2015). "Adaptación social y estrategia de Afrontamiento en estudiantes de primer semestre de pregrado de la Universidad de Antioquia, sedes de Medellín, provenientes de regiones diferentes a Antioquia". Departamento de Psicología,27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Irene San Juan Gutiérrez , Higinio Fernández Sánchez, Claudia Beatriz Enríquez Hernández, Salomé Pérez Prieto, Blanca Flor Fernández
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works are under a Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
You are free to Share (copy and and redistribute the material in any medium or format) and Adapt the work (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.