Market and financial feasibility of a chipotle chile products company in Delicias, Chihuahua

Authors

  • María Ofelia De la Garza Gutiérrez Universidad Autónoma de Chihuahua-Facultad de Ciencias Agrícolas y Forestales
  • Sergio Guerrero Morales Universidad Autónoma de Chihuahua-Facultad de Ciencias Agrícolas y Forestales
  • Fabiola Iveth Ortega Montes Universidad Autónoma de Chihuahua-Facultad de Ciencias Agrícolas y Forestales
  • Abdón Palacios-Monarrez Universidad Autónoma de Chihuahua-Facultad de Ciencias Agrícolas y Forestales
  • Sandra Pérez Álvarez Universidad Autónoma de Chihuahua-Facultad de Ciencias Agrícolas y Forestales

DOI:

https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v10i1.407

Keywords:

Product, mexican, smoked, adobo, popularity

Abstract

Chihuahua is the leading producer of chipotle chili nationally, for its flavor it is one of the pampered palates of the world. Its consumption dates back to the pre-Hispanic era. This study aims to determine the feasibility of creating a company that produces products based on this chili, to know the preferences that families have in Delicias about it and its various presentations (in adobo, pickle, dry, etc.), in addition to the frequency of its consumption. It will try to position in the short term as a product of high quality, great taste and good price, being a responsible company, with values and friendly to the environment, in addition to being a source of employment in the community. It is a product that has a lot of acceptance and enjoys popularity. There are hundreds of dishes in our country that carry chipotle chili in their production, adding a special flavor that is not achieved with any other, since its smoking process gives it a peculiar flavor that is accepted and preferred by many. It is a business opportunity, as there are not many presentations of chipotle in adobo, only the world-famous in can, which is a very consumed and popular product internationally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, E., Lozano, G. (2019). Retos y tendencias en el sector agropecuario en México. EY Latin America North. Consultado en: https://www.ey.com/es_mx/consumer-products-retail/retos-y-tendencias-en-el-sector-agropecuario-en-mexico, https://doi.org/10.20983/noesis. 2015.2.10

Fernández Otálora Camilo. (2018). Cómo China y Turquía intentan apoderarse del chile chipotle mexicano. Consultado: https://culturacolectiva.com/comida/origen-y-beneficios-del-chile-chipotle

Moreno Rojas Karina. Chiles y salsas en México. Un sabor a identidad. Instituto Nacional de Antropología e Historia. (INAH, 2020). Consultado en: https://www.inah.gob.mx/reportajes/597-chiles-y-salsas-en-mexico-un-sabor-a-identidad https://doi.org/10.4000/books.irdeditions.30979

Pérez Porto, Julián (2016). El chile corazón de la gastronomía mexicana. SIAP. Gobierno de México. Consultado en: https://www.gob.mx/siap/articulos/el-chile-corazon-de-la-gastronomia-mexicana/ https://doi.org/10.2307/3539309

Saiguran Kilakoi Seuri. (2016). Diseño y simulación termodinámico de un horno con fuente de energía híbrida solar-gas para la producción de chile chipotle. Tesis de maestría. Centro de Investigación en Materiales Avanzados S.C. chihuahua, Chih. Consultada en: https://cimav.repositorioinstitucional.mx/jspui/bitstream/1004/2324/1/Tesis%20M.%20Seuri%20Silakoi.pdf https://doi.org/10.20937/rica.2019.35.03.16

Santa Cruz, Enrique (2017). El índice beneficio/costo en las finanzas corporativas. Recuperado de: https://www.esan.edu.pe/apuntes-empresariales/2017/01/el-indice-beneficiocosto-en-las-finanzas-corporativas/ https://doi.org/10.46794/gacien.2.1 .367

Santa Cruz, Enrique (2017). Un indicador clave de rentabilidad: la tasa interna de retorno (TIR). Recuperado de: https://www.esan.edu.pe/apuntes-empresariales/2017/01/un-indicador-clave-de-rentabilidad-la-tasa-interna-de-retorno-tir/ https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol2iss17.2018pp9-15

Servicio de Información Agroalimentaria y Pesquera. (2020). Infosiap. Expectativas de Producción Agropecuaria y Pesquera. (Documentos). Expectativas Agroalimentarias. Consultada en: https://www.gob.mx/siap/archivo/documentos?order=DESC&page=2

Solís Bustamante Martín, Director de Agronegocios de la Secretaría de Desarrollo Rural del Estado de Chihuahua, (2019). (SADER). Consultado en: elheraldodechihuahua.com.mx/local/lidera-chihuahua-en-produccion-de-chile-3688705.html https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2019.17.10

Trejo Aréyzaga, Carolina. (2017). Aplicación de una metodología de administración de proyectos en los agronegocios. Caso producción de Escamoles. Universidad Nacional Autónoma de México. Consultado en: http://www.ptolomeo.unam.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/132.248.52.100/7248/Tesis.pdf?sequence=1, https://doi.org/10.22201/fe.24484962e. 2013.v2n3.a5

Published

2022-06-30

How to Cite

De la Garza Gutiérrez , M. O., Guerrero Morales, S., Ortega Montes , F. I., Palacios-Monarrez , A., & Pérez Álvarez , S. (2022). Market and financial feasibility of a chipotle chile products company in Delicias, Chihuahua. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 10(1), 91–102. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v10i1.407

Issue

Section

Original Research Papers

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2