Theoretical framework for the implementation of a new postgraduate
DOI:
https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v10i1.413Keywords:
Panorama, postgraduate, agricultural sciencesAbstract
The postgraduate studies are until today a systematic process of learning and intellectual creation through experimental research, by those who already have a bachelor's degree or university professional degree or equivalent degree. Although it has its antecedents in antiquity, it can be affirmed that it was born and formalized in Germany in 1808. The postgraduate studies is an activity that has increased significantly in recent years, however, it is intended to analyze the issues in regarding postgraduate courses, as well as their situation in the agricultural field.
Downloads
References
Barrón, T. y Rojas, M. (1996). Tendencias en la formación profesional universitaria en educación. Perfiles Educativos.
Banco Mundial. 2019. Agricultura y alimentos: panorama general. Disponible en: https://www.bancomundial.org/es/topic/agriculture/overview
CEPAL (2003). Desafíos y oportunidades del desarrollo agropecuario sustentable. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/24207
COMEPO. (2017). El Posgrado: Motor de Desarrollo equitativo y Sustentable de México. Relatoría XXXI Congreso Nacional de Posgrado y Expo Posgrado 2017 (págs. 1-8). Morelia: COMEPO. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.1992.150.50874
De Agüero, M. (2008). El reto de la formación profesional de los administradores. Contaduría y administración, (225), 121-143, http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S018610422008000200007&lng=es&tlng=es. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2008.702
Enríquez, J. O. (2006). Educación superior: tendencias y desafíos. Educación Médica, 9(1), 06-10. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S157518132006000100003&lng=es&tlng=es. https://doi.org/10.4321/s1575-18132006000100003
Esquivel, B., D. y Reyes, G., J. (2018). Los estudios de posgrado y la situación actual en México. XXIII Congreso internacional de informática. https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2018/7.06.pdf
FAO (2020). Centro de conocimientos sobre agroecología. http://www.fao.org/agroecology/overview/es/
FAO (2014), Agricultura familiar en América Latina y el Caribe. Recomendaciones de política, Latinoamerica y Caribe, FAO <http://www.fao.org/fileadmin/user_upload/AGRO_Noticias/docs/RecomendacionesPolAgriFAMLAC.pdf>. https://doi.org/10.4060/cb8501es
Guerrero, V., G. (2004). “La educación en el contexto de la globalización”, en Rhela, pp. 343-354, https://www.google.com.mx/webhp?sourceid= chromeinstant&ion= 1&espv= 2&ie=UTF,8#q=articulos+en+pdf+sobre+educaci%C3%B3n+y+globaliz aci%C3%B3n&.
Gutiérrez Serrano, Norma Georgina. (2003). Una aproximación a la dimensión regional de los programas de posgrado en Ciencias Sociales en México. Perfiles educativos, 25(99), 47-69. https://doi.org/10.20983/noesis.2013.1.1
Landini, F. (2015). “Problemas enfrentados por extensionistas rurais brasileiros e sua relação com suas concepções de extensão rural”, Ciência Rural, vol. 4, núm. 2, pp. 371-377. https://doi.org/10.1590/0103-8478cr20140598
Matos, C. Z. y Matos C. C. (2010). La construcción del marco teórico en la investigación educativa. Apuntes para su orientación metodológica en la tesis. EduSol, 10 (31), 92-105. ISSN:. https://doi.org/10.2307/j.ctv1k03qbp.5
OCDE. (2016). Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos.
Obtenido de http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/
Ramírez, O. D. (2015). Capital humano: una visión desde la teoría crítica. Cuadernos EBAPE.BR, 13 (2), 315-331. https://doi.org/10.1590/1679-395114754
Sonnino, A. y John, R. (2013). “La innovación en agricultura como herramienta de la política de seguridad alimentaria: el caso de las biotecnologías agrícolas”. En Biotecnologías e innovación: el compromiso social de la ciencia, Colombia, Pontificia Universidad Javeriana, 2013, pp. 25-52. https://doi.org/10.2307/j.ctv23dxck7.8
SIAP, 2019. Productividad en México. https://www.gob.mx/siap/articulos/produccion-pecuaria-en-mexico?idiom=es
Vázquez-Moreno, L. (2008), “Desarrollo agroecológico adopción tecnologías y extensión; manejo agroecológico plagas de Cuba”, Revista Brasileira de Agroecología, vol. 3, núm. 1, http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/rbagroecologia/article/view/6516.
Villalobos, M., y Pedroza, R. (2009). Perspectiva de la teoría del capital humano acerca de la relación entre educación y desarrollo económico. Tiempo de Educar, 10 (20), 273-306. ISSN: 1665-0824. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31112987002 https://doi.org/10.2307/j.ctv6mtcmp.6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adilene Amaro Yepez , María Eugenia Chávez Arellano , Carlos Alberto Carlos Alberto, Enrique Armando Gómez Lozoya
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works are under a Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
You are free to Share (copy and and redistribute the material in any medium or format) and Adapt the work (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.