Environment in the implementation of virtual tutoring at the University Veracruzana

Authors

  • Verónica Facultad de Ciencias Biológicas y Agropecuarias, Campus Tuxpan. Universidad Veracruzana,
  • Sergio Omar Nieto Rosaliano Facultad de Ciencias Biológicas y Agropecuarias, Campus Tuxpan. Universidad Veracruzana,
  • Gil Josué Gonzales Vicencio Facultad de Ciencias Biológicas y Agropecuarias, Campus Tuxpan. Universidad Veracruzana,
  • Miguel Ángel González Salas Facultad de Ciencias Biológicas y Agropecuarias, Campus Tuxpan. Universidad Veracruzana,
  • Rubén de la Paz Mendo Muñoz Facultad de Ciencias Biológicas y Agropecuarias, Campus Tuxpan. Universidad Veracruzana,

DOI:

https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v12i1.540

Keywords:

academic tutoring, virtual educational environment

Abstract

Academic tutoring at the Universidad Veracruzana is an essential component of the educational model that seeks to support and accompany students in their comprehensive training, providing follow-up to their school career and supporting the construction of their professional profile. These have traditionally been carried out in person, however, the use of technology in universities to deliver assignments and monitor students has significantly transformed higher education. Therefore, tutoring in a virtual environment currently represents a significant evolution in the field of education, providing unique opportunities and challenges. With proper planning and the use of the right tools, they can be as effective as traditional in-person tutoring. In this work, a review is made for the integration of a virtual environment through the use of various educational tools and institutional communication media for the implementation of virtual tutoring. Likewise, the recommendation is made that it is necessary to take into account the limitations that have been documented during the implementation of virtual environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera-Ruiz, C., Manzano-León, A., Martínez-Moreno, I., del Carmen Lozano- Segura, M., y Yanicelli, CC (2017). El modelo volteó el aula. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación , 4 (1), 261-266. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055

Badillo Guzmán, J. (2007). La tutoría como estrategia viable de mejoramiento de la calidad de la educación superior. Reflexiones en torno al curso.

Brown, L. (2011). Podcasting and vodcasting to BSc geography students. Planet, 24(1), 62-67. DOI: https://doi.org/10.11120/plan.2011.00240062

Cruz Flores, G. D. L., Chehaybar y Kury, E., & Abreu, L. F. (2011). Tutoría en educación superior: una revisión analítica de la literatura. Revista de la educación superior, 40(157), 189-209.

Díaz, D. J. M. (2020). Comunicación grupal en Whatsapp para el aprendizaje colaborativo en la coyuntura COVID-19. HAMUT'AY, 7(2), 34-45. DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2131

Fernández de Molina, Ortés, E. (2021). Las infografías como herramienta didáctica: aplicación en la enseñanza universitaria. DOI: https://doi.org/10.4995/INRED2021.2021.13783

Ferrer, M. B., Pons, R. G., Jaime, M. I., Martínez, D. C., Ríos, J. L., Santamarina, G., ... & Siurana, M. S. (2016). Flipped classroom en el aprendizaje multidisciplinar colaborativo en diferentes Grados Universitarios. In XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares (pp. 2414- 2424). Instituto de Ciencias de la Educación.

Fields, E.E. (1988). Qualitative content analysis of television news: Systematic techniques. Qualitative Sociology, 11(3), 183-193. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00988954

Gamboa, P. D. C. A., Carrión, J. J. D., & Peralta, F. M. S. (2021). La educación híbrida en el nivel superior. El reto de un cambio ante la pandemia de COVID-19. Educación y contingencia sanitaria por COVID-19.

García Díaz, E., Padial Suarez, J. J., & Berrocal de Luna, E. (2021). Plataformas digitales más utilizadas durante la actual pandemia (covid-19). DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.70942

Gastelú, C. A. T. (2011). Uso de las TIC en un programa educativo de la Universidad Veracruzana, México. Revista Electrónica" Actualidades Investigativas en Educación", 11, 1-22. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v11i4.10235

Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2009). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research (pp. 271). USA: Aldine Transaction Publishers.

Herrera, L. A. G., Escobar, A. D. O., & Castillo, K. C. (2021). Percepción de estudiantes universitarios ante la COVID-19: El caso de la Universidad Veracruzana. Educación y contingencia sanitaria por COVID-19.

Ladrón de Guevara, Sara. (2021). La Universidad Veracruzana, la pandemia y el futuro. Universidades en pandemia, p. 208.

Mejoredu (2020). 10 sugerencias para la educación durante la emergencia por Covid-19, Ciudad de México: Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. Disponible en: https://www.gob.mx//mejoredu/articulos/10-sugerencias-para-laeducacion-durante-la-mergencia-por-covid- 19 state=published

Nwosisi, C., Ferreira, A., Rosenberg, W., & Walsh, K. (2016). A study of the flipped classroom and its effectiveness in flipping thirty percent of the course content. International Journal of Information and Education Technology, 6(5), 348. DOI: https://doi.org/10.7763/IJIET.2016.V6.712

Pérez, R., García, G., & Guerrero, K. (2012). El sistema tutorial en la UV: percepción de tutores, tutorados y coordinadores del ST. Xalapa, Veracruz, México.

Ramírez, A. M. H. (2020). El ambiente virtual en la Universidad Veracruzana. UVserva, (9), 83-95. DOI: https://doi.org/10.25009/uvserva.v0i9.2682

Ramírez-Martinell, A. (2021). Elementos contextuales para un modelo educativo mixto en la Universidad Veracruzana. En: Herrera, L. A. G., Escobar, A. D. O., & Castillo, K. C. (2021). Percepción de estudiantes universitarios ante la COVID-19: El caso de la Universidad Veracruzana. Educación y contingencia sanitaria por COVID-19.

Ramírez-Ochoa, M. I. (2016). Posibilidades del uso educativo de YouTube. RA ximhai, 12(6), 537-546. DOI: https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.34.mr

Rodríguez, E. O., & Quezada, R. G. (2021) Las Tecnologías de Información y Comunicaciones como soporte al Modelo Educativo Integral Flexible de la Universidad Veracruzana. Perspectivas y retos de la educación integral y flexible en las Instituciones Públicas de Educación Superior en México, 247.

Rodríguez, M. R. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28-37. DOI: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117

Romero, E. L. C., & Moreira, J. A. M. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 119-127. DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2156

Ruiz-Cuéllar, G. (2020). Covid-19: pensar la educación en un escenario inédito. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 229-237.

Salinas, M. I. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: tipos, modelo didáctico y rol del docente. Universidad Católica de Argentina, 1-12.

Schnackenberg, H. L. (2009). Podcasting and vodcasting in education and training. In Handbook of Research on Technoethics (pp. 668-679). IGI Global. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-60566-022-6.ch043

Tapia-Repetto, G., Gutierrez, C., & Tremillo-Maldonado, O. (2019). Nuevas tecnologías en educación superior. Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle). Odontoestomatología, 21(33), 37-43. DOI: https://doi.org/10.22592/ode2019n33a5

Unesco (2020). Componentes para una respuesta integral del sector educativo de América Latina frente al Covid-19, Santiago: Unesco.

Velásquez-Durán, A., Díaz-Camacho, J. E., & Gámez, I. E. Educación y capacitación en línea como motor para la innovación en sistemas y ambientes educativos Descargar este archivo (RETE-Educación y capacitación en línea. pdf). http://transformacion educativa.com/2do-congreso/ponencias/Eje-5/L1- 68.htm

Published

2024-06-01

How to Cite

Verónica, Nieto Rosaliano, S. O., Gonzales Vicencio, G. J., González Salas, M. Ángel, & Mendo Muñoz, R. de la P. (2024). Environment in the implementation of virtual tutoring at the University Veracruzana. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 12(1), 61–78. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v12i1.540

Issue

Section

Original Research Papers

Most read articles by the same author(s)