Complex thinking for teachers in the rise of metadiscipline

Authors

  • Placido Juárez Lucas Centro Regional de formación docente e investigación educatca (CREDOMEX) Texcoco
  • Fabián Enríquez García Universidad Autónoma Chapingo
  • Jimena Belaunzarán Pérez TSE. Lic. Álvaro Gálvez y Fuentes. CCT: 15DTV0028D. Nezahualcóyotl
  • Laura Vara Pineda Pedagógico. Supervisión Escolar V023. Ocoyoacac

DOI:

https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v9i1.348

Keywords:

Educational variants, Teachers, Educational metadiscipline

Abstract

In the field of teaching, complex thinking becomes essential for strengthening the capacities of teachers, since from the socio-epistemic variants, a better understanding of the teaching work in relation to students is achieved. This article specifically analyzes the excesses and defects caused by educational undiscipline, and on the other hand, the foundations of educational metadiscipline are presented, which, in complementation with metadiscipline, make possible a better teaching practice. The discussion revolves around the contradictions of the educational undiscipline and its specificities that tend to the paradigmatic decline.  It concludes with the elements that the metadiscipline contributes in the educational field, which are the epistemological opening towards complementarity, the educational contrast and the common sense of the teacher in its complexity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor (1920 [1998]). Educación para la emancipación. España: Morata.

Álvarez y Jurgenson. (2004). Como hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.

Apple, M. (1997). Teoría crítica y educación. Buenos Aires: Miño y Dávila: Editores.

Ausubel, David. (1983) Teoría del aprendizaje significativo. Psicología Educativa. México: Editorial Trillas.

Bertalanffy, K. V. (2010). Teoría General de Sistemas. España: Trota

Castrejón, Jorge. (1990). El concepto de universidad. México: Editorial Trillas.

Dewey, J. (1951). La ciencia de la educación. Argentina: Editorial Lozada.

Freire, Paulo. (2004). Pedagogía de la autonomía. Brasil: Paz da Terra S.A.

Gadamer, H. G. (1998). Verdad y método. Salamanca: Taurus.

Giroux, Henry. (1992 [1998]). Teoría y resistencia en educación. España [México]: siglo XXI Editores

Gramsci, A. (1913). Antología. Traducción de Manuel Sacristán. México: Siglo XXI, Editores.

Laszlo, Erwin. (2008). hacia un cambio cuántico. España: Kairos.

Lezama, José L. (2002). Reapropiación social de la vida. Madrid. GREDOS.

Maffesoli, M. (2002). El reencantamiento del mundo. en revista sociológica año 17 No. 48 Enero-Abril. México.

Morín, E. (1993). La ciencia con conciencia. Barcelona: Paidós

Rojo, M. (1983). Exposición metódica de la psicología de los complejos de Carl Gustav Jung. Barcelona: Eunivar.

Torres, C. G. (2015). Educación ambiental para el desarrollo compatible. México: Universidad Autónoma Chapingo.

Published

2021-06-01

How to Cite

Juárez Lucas, P., Enríquez García, F., Belaunzarán Pérez, J., & Vara Pineda, L. (2021). Complex thinking for teachers in the rise of metadiscipline. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 9(1), 153–167. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v9i1.348

Issue

Section

Original Research Papers

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>