Complex thinking for teachers in the rise of metadiscipline
DOI:
https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v9i1.348Keywords:
Educational variants, Teachers, Educational metadisciplineAbstract
In the field of teaching, complex thinking becomes essential for strengthening the capacities of teachers, since from the socio-epistemic variants, a better understanding of the teaching work in relation to students is achieved. This article specifically analyzes the excesses and defects caused by educational undiscipline, and on the other hand, the foundations of educational metadiscipline are presented, which, in complementation with metadiscipline, make possible a better teaching practice. The discussion revolves around the contradictions of the educational undiscipline and its specificities that tend to the paradigmatic decline. It concludes with the elements that the metadiscipline contributes in the educational field, which are the epistemological opening towards complementarity, the educational contrast and the common sense of the teacher in its complexity.
Downloads
References
Adorno, Theodor (1920 [1998]). Educación para la emancipación. España: Morata.
Álvarez y Jurgenson. (2004). Como hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.
Apple, M. (1997). Teoría crítica y educación. Buenos Aires: Miño y Dávila: Editores.
Ausubel, David. (1983) Teoría del aprendizaje significativo. Psicología Educativa. México: Editorial Trillas.
Bertalanffy, K. V. (2010). Teoría General de Sistemas. España: Trota
Castrejón, Jorge. (1990). El concepto de universidad. México: Editorial Trillas.
Dewey, J. (1951). La ciencia de la educación. Argentina: Editorial Lozada.
Freire, Paulo. (2004). Pedagogía de la autonomía. Brasil: Paz da Terra S.A.
Gadamer, H. G. (1998). Verdad y método. Salamanca: Taurus.
Giroux, Henry. (1992 [1998]). Teoría y resistencia en educación. España [México]: siglo XXI Editores
Gramsci, A. (1913). Antología. Traducción de Manuel Sacristán. México: Siglo XXI, Editores.
Laszlo, Erwin. (2008). hacia un cambio cuántico. España: Kairos.
Lezama, José L. (2002). Reapropiación social de la vida. Madrid. GREDOS.
Maffesoli, M. (2002). El reencantamiento del mundo. en revista sociológica año 17 No. 48 Enero-Abril. México.
Morín, E. (1993). La ciencia con conciencia. Barcelona: Paidós
Rojo, M. (1983). Exposición metódica de la psicología de los complejos de Carl Gustav Jung. Barcelona: Eunivar.
Torres, C. G. (2015). Educación ambiental para el desarrollo compatible. México: Universidad Autónoma Chapingo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Placido Juárez Lucas, Fabián Enríquez García, Jimena Belaunzarán Pérez y Laura Vara Pineda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works are under a Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
You are free to Share (copy and and redistribute the material in any medium or format) and Adapt the work (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.