Diagnosis as a basis of educational intervention

Authors

  • Adilene Amaro Yepez Universidad Autónoma de Guerrero
  • Placido Juárez Lucas Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa
  • Rocío Rodríguez Rico Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa
  • Eutiquio Soni Guillermo Facultad de Ciencias Agrícolas y Pecuarias, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Fabián Enríquez García Facultad de Ciencias Agrícolas y Pecuarias, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

DOI:

https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v12i1.538

Keywords:

Educational actors, spatial level

Abstract

This article addresses the importance of diagnosis in educational planning and intervention, through conceptual variants, which determine the aim of the study and its scope. At the center of analysis are the purposes of the educational diagnosis as well as the purposes of its implementation. It is argued that studies are as complex as the clarity and breadth of their purposes, consequently, the most appropriate means for carrying out the educational diagnosis must be congruent with the purposes, the analysis variants and the spatial level where the educational actors work. Given the characteristics of the diagnostic study, it can be enriched with several methodological tools that allow more assertive conclusions for educational intervention.

Keywords: Educational actors, spatial level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arriaga Hernández, Marisela (2015). El diagnóstico educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes. Atenas, 3 (31), 63-74. [Fecha de Consulta 12 de agosto de 2021]. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047207007

INIFE. (2016). Diagnóstico de Infraestructura Física Educativa. A cargo del Instituto Nacional de Infraestructura Educativa y el Instituto Politécnico Nacional

Godet M. (2000). Caja de herramientas de la prospectiva estratégica. 4ta. edición. Instituto Europeo de Prospectiva Estratégica. España.

Díez Álvarez, Luis Gonzalo (2014). David Hume y la ciencia de la opinión. Comunicación y Hombre, (10), 109-119. [Fecha de Consulta 12 de agosto de 2021]. ISSN: 1885-365X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129432541012 DOI: https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2014.10.169.109-119

Aragón García, Maribel y Jiménez Galán, Yasmín Ivette (2009). Diagnóstico de los estilos de aprendizaje en los estudiantes: Estrategia docente para elevar la calidad educativa. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (9), 1-21. [Fecha de Consulta 12 de agosto de 2021]. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283121714002

Sobrado Fernández, Luis (2005). EL DIAGNÓSTICO EDUCATIVO EN CONTEXTOS SOCIALES Y PROFESIONALES. Revista de Investigación Educativa, 23 (1), 85-112. [Fecha de Consulta 12 de agosto de 2021]. ISSN: 0212-4068. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321951006

Krieger, Peter. (2004). La deconstrucción de Jacques Derridá 1930-2004. En revista AnalesIIE84, UNAM, 2004. PP. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/aiie/v26n84/v26n84a9.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2004.84.2179

Ruiza, M., Fernández, T. y Tamaro, E. (2004). Biografía de Antón Makárenko. En Biografías y Vidas. La enciclopedia biográfica en línea. Barcelona (España). Recuperado de https://www.biografiasyvidas.com/biografia/m/makarenko.htm el 13 de agosto de 2021.

Firth, Alan. (2010). Discurso & Sociedad, Newcastle University, United Kingdom Traducido por Teresa E. Cadavid G. Vol. 4(3), 597-614 Alan Firth, Etnometodología

Garfinkel, H. (1967) Studies in ethnomethodology. Prentice Hall. ____ (1974) The origins of the term ‘ethnomethodology’. In R. Turner (ed.): 15-18.

Published

2024-06-01

How to Cite

Amaro Yepez, A., Juárez Lucas, P., Rodríguez Rico, R., Soni Guillermo, E., & Enríquez García, F. (2024). Diagnosis as a basis of educational intervention. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 12(1), 34–50. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v12i1.538

Issue

Section

Original Research Papers

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>