Social organization of users in the small irrigation Ixtacamaxtitlán, Puebla
DOI:
https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v11i2.500Keywords:
Social organization, irrigation system, self-management, communityAbstract
This article addresses the importance of small irrigation, which lies in the efficiency in the management and administration of the irrigation system through the self-management of users. The authority structure of community institutions is analyzed, as well as the physical system of small irrigation according to organizational levels. It was found that the tasks always present as the central axis of study, express the organizational strength and the value of collective work directed towards a common goal, likewise, the community institutional effectiveness in relation to water management presented a behavior based on the scarcity of water. liquid and community need. It is concluded that the social organization for small irrigation represents a direct boost to agricultural production and allows strengthening the social cohesion of users in conditions of scarcity and abundance of the vital liquid.
Downloads
References
Firth, A. 2010. Discurso y sociedad; la Etnometodología. Reino Unido: Newcastle University.
Garfinkel, H. 2006. Estudios en Etnometodología, Barcelona España: Antrhopos Editorial.
Herrera, J. y Lasso [1926]1994. Apuntes sobre irrigación: notas sobre su organización económica en el extranjero y en el país. México: IMTA-CIESAS.
INEGI, 2015. Sistemas de información geográfica y estadística por municipio. México: Instituto Nacional de Estadística Geografía en Informática.
Ostrom, E. 2011. El gobierno de los bienes comunes, la evolución de las instituciones de acción colectiva. UNAM. México: Fondo de cultura económica.
Torregrosa, M. 2009. Agua y riego: Desregulación de la agricultura en México. FLACSO. México.
Carrillo, G. Graciela y Constantino, T. R. 2009. El manejo del recurso hídrico, ¿escases o un modelo de gestión inadecuado? En innovación tecnológica, cultura y gestión del agua, nuevos retos del agua en el valle de México. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
FAO, 2015. Diagnósticos y estudios mundiales sobre medio ambiente. Textos de publicación mundial.
Carabias, J. 2005. Agua, medio ambiente y sociedad: hacia la gestión integral de los recursos hídricos en México. México D.F. UNAM-El Colegio de México: Fundación Gonzalo Río Arronte.
Dourojeanni, A., Jouravlev, A. y Chávez, G. 2002. Gestión del agua a nivel de cuencas: teoría y práctica. Santiago de Chile: CEPAL.
Carrillo, G. Graciela y Constantino, T. R. 2009. El manejo del recurso hídrico, ¿escases o un modelo de gestión inadecuado? En innovación tecnológica, cultura y gestión del agua, nuevos retos del agua en el valle de México. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Dávila, S. 2002. En: Agua, cultura y sociedad en México. El colegio de Michoacán, IMTA, editora: patricia Ávila García.
Ortiz, G, y Espinosa, E. 2009. Algunas reflexiones sobre la Ley de Aguas Nacionales, en la gestión de los recursos hídricos: realidades y perspectivas, tomo 2. México. SEMARNAT: IMTA: Universidad de Guadalajara.
Ramos, Fernando. (2002). Educadores y educadoras ambientales: nuevos perfiles para viejas carencias. Compilación: Reflexiones sobre educación ambiental. España: Organismo Autónomo Parques Nacionales y Ministerio de Medio Ambiente.
Serantes, Araceli (2000). La carta de calidad de los equipamientos para la Educación Ambiental en Galicia: Compilación: Reflexiones sobre educación ambiental. España: Organismo Autónomo Parques Nacionales y Ministerio de Medio Ambiente.
Tajes y Orellán (2001). Ciencia y Educación Ambiental. Compilación: Reflexiones sobre educación ambiental. España: Organismo Autónomo Parques Nacionales y Ministerio de Medio Ambiente.
Torres, Guillermo. (2012). Desarrollo compatible: nueva ruralidad y nueva urbanidad. Universidad Autónoma Chapingo. México: Plaza y Valdez.
Vásquez, Ana María. (1993). Ecología y formación ambiental: México: Trillas.
Velázquez, Federico. (2004). Teorías y práctica de la educación ambiental. España.
Victorino, L. y Hoffman, D.P. (2001). Nuevos futuros para la educación agrícola superior. México: UACh.
West, Teresa. (1992). Ecología y educación en México. México: CESU.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Placido Juárez Lucas, Fabián Enríquez García, Adilene Amaro Yepez, Fernando López Morales, Belem Esmeralda Nolasco Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works are under a Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
You are free to Share (copy and and redistribute the material in any medium or format) and Adapt the work (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.