State of knowledge of the educational approach by competence in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v8i1.7Keywords:
educational approach, referents in education, aducational approachesAbstract
There is a great diversity of conceptions about the competence approach, some theorists present it as the solution and attention to educational needs with a clear methodological support for their practice, but it is also observed that the competence approach has had problems in its implementation and operation. Due to the different conceptualizations on educational competences, which generated the criticism that poses the difficulties, utopias, disadvantages and even in some of them the impossibility of achieving the development of said approach. To generate the information, an exhaustive bibliographic research was carried out under the educational guidelines of the new order worldwide. In the management of the competency model, the results are different in each nation precisely because the economic, political and social factors are not the same.
Downloads
References
Adorno, T. (1955). Crítica Cultural y Sociedad. Sarpe.
Alcántara, Armando, y Zorrilla, Juan Fidel. (2010). Globalización y educación media superior en México: En busca de la pertinencia curricular. Perfiles educativos, 32(127), 38-57. Recuperado en 10 de abril de 2020, de https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2010.127.18878
Anijovich, R. (2004). Una introducción a la enseñanza para la diversidad. FCE.
Argudín, Y. (2005). Educación basada en competencias: Nociones y antecedentes. Trillas.
Badía, A., Castello, M. y Durán, D. (2005). Aprender autónomamente. Estrategias didácticas. Grao.
Barraza, J. (2016). El trasfondo del enfoque por competencias en México. Morata.
Castañeda, J. (2003). Habilidades académicas. McGraw- Hill.Coll, C. y Gotzens. (2003). Psicología de la instrucción: La enseñanza y el aprendizaje en la Educación Secundaria. Horsori.
CINTERFOR. (2001). Formación basada en competencias en América Latina y el Caribe. OIT.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Ediciones UNESCO.
Díaz, A. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill.
Echavarría, L. y De los Reyes, C. (2017). El modelo de educación basada en competencias: genealogía, análisis y propuestas. CINVESTAV.
Escaño, J. y Gil, M. (1994). Cómo se aprende y cómo se enseña. Horsori.
Gaskins, I. y Elliot, T. (1999). Cómo enseñar estrategias cognitivas en la escuela. El manual Benchmark para docentes. Paidós.
Gramsci, A. (1932). Pedagogía alternativa. Fontamara.
González, J. y Núñez, J. (Coord.). (2002). Estrategias de aprendizaje. Concepto, evaluación e intervención. Pirámide.
Iglesias, R. (2005). Propuestas didácticas para el desarrollo de competencias a la luz del nuevo currículum de preescolar. Trillas.
ITESM (2006). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Excelencia Educativa. ITESM.
Malagón, G. (2005). Las competencias y los métodos didácticos en el jardín de niños. Trillas.
Marcuse, H. (1952). El hombre unidimensional. Planeta-Agostini.
OCDE (2010) Habilidades y competencias del Siglo XXI para los aprendices del nuevo milenio. Instituto de Tecnologías Educativas.
OCDE (2016). Informe ejecutivo sobre la SEDECO. OCDE.
Perrenoud, P. (2002). Construir competencias desde la escuela. Dolmen.
Ramírez, M. (2005). Sugerencias didácticas para el desarrollo de competencias en Secundaria. Trillas.
Ricoeur, P. (1997). La función hermenéutica del distanciamiento. Teología y Vida, XLVI.
Ricoeur, P. (2006). El conflicto de las interpretaciones. Siglo XXI.
RIES-SEP (2005). Plan y Programas de estudio para la educación secundaria. Documento introductorio. SEP.
Searle, J. (1994). Actos de habla; ensayo de filosofía del lenguaje, diálogo con John Searle. Cátedra.
Tobón, S. (2005). Formación Basada en Competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular didáctica. Ecoe Ediciones.
UNESCO (2004). Informe mundial de la UNESCO. Hacia las Sociedades del Conocimiento. Ediciones UNESCO.
Vadillo, G. (2004). Teoría y práctica de éxito en Latinoamérica y España. McGraw- Hill.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Irais Cleopatra Montiel González, Juárez Luca Placido, Jesús Soriano Fonseca, Fabián Enríquez García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works are under a Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
You are free to Share (copy and and redistribute the material in any medium or format) and Adapt the work (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.